Kirándulás a Júliai-Alpokban
Avagy egy hosszúhétvége Szlovéniában

Nem kell messzire mennünk, hogy festői szépségű tájakat csodálhassunk, elég csak a szomszédba, Szlovéniába utaznunk ehhez. A Júliai-Alpok nagyobb részt Szlovéniában elterülő hegyvonulata számos csodát rejteget magában. Legmagasabb csúcsa a Triglav (2864 m), ami még az amatőr hegymászók körében is népszerű célpont. 3 teljes nap bőven elég arra, hogy körbejárjuk Bledet és környékét. Vegyük hát fel túrabakancsunkat, induljon a túra!

ELSŐ NAP – BOHINJ

Első napi első megállónk a Száva-vízesés volt. Az ukanci parkolóból egy csodaszép, kiépített ösvényen és jó pár meredek lépcsőn jutottunknk el az "A" vonalban lezúduló vízesésig, amely a Száva folyó egyik forrása. Az "A" egyik szára 78 méter magasból, másik szára 20 méter magasból ömlik le egy óriási szikla oldalában. Bár közvetlen közelébe nem mehettünk, egy megfelelően kialakított kilátóból remek képeket lőhettünk a Száva-vízesésről.

A Száva folyó útját követve értünk el Szlovénia legnagyobb természetes taváig, a Bohinji-tóig, melyet gleccserek formáltak. A tó partján Aranyszarv, a kecskebak szobra áll, melyről az a legenda kering, hogy vérétől gyógyító virág terem, szarva pedig a völgy titkos ládikájának kulcsa. Ha körbe szeretnénk sétálni a tavat, akkor 12 km-t kell gyalogolnunk, 4-5 óra alatt simán teljesíthető, mi ezúttal kihagytuk ezt a túrát és inkább felülről néztük meg a tavat.

Ehhez a Vogel hegyre kellett felmenni egy kabinos felvonóval. 1535 méter magasan tett le a felvonó, melyet télen a síelők, nyáron a turisták használnak. Mivel a hegy csúcsa 1922 méter magasan van, innen még lehet egy nagyobbat túrázni. Bár a sílift ára viszonylag borsos volt, a gyönyörű kilátás és táj minden pénzt megért.

MÁSODIK NAP - BLED

Ennyi túra után bőven kifáradtunk, így egy pihentető éjszaka után Bledbe vettük az irányt. Szlovénia egyik legkedveltebb, leghíresebb üdülőhelye mindenkit rabul ejt. A Bledi-tavat is gleccser vájta ki, ám ennek során egy hatalmas szikla akadályba ütközött, amit addig csiszolt, amíg ki nem alakult a Bled jelképévé vált sziget. A jég elolvadt, a medencét feltöltötte a víz, kialakult a Bledi-tó. A tó körül egy könnyed, 6 km-es sétát tettünk, útba ejtve a tó fölött 100 méterrel magasodó várat is.

A Bledi várból nemcsak gyönyörű kilátás nyílik a tóra, de középkori múzeum és nyomda is üzemel benne. Működik benne egy étterem is, ahol egy jó kávé mellett érdemes megkóstolni a hosszú évek során kikísérletezett, isteni bledi krémest.

Miután a várat körbejártuk, lementünk ismét a tópartra. Kihagyhatatlan program, hogy valamilyen úton-módon bejussunk a szigetre. Két alternatíva közül válaszhatunk: bevitetjük magunkat hagyományos bledi vízi járművel, azaz pletnával, vagy bérelhetünk csónakot. Mi utóbbit választottuk – ezt kényelmesebbnek gondoltuk.

Ha kikötöttünk a csónakkal, pontosan 99 lépcsőfok választ el minket a Mária mennybemenetele templomtól. Megállás nélkül szól a harangja, mivel úgy tartják, hogy ha megkongatjuk a haragot, teljesül egy kívánságunk. Nem szabad kihagyni a kilátást a templom tornyából!

A mai programot egy óriási napozással, fürdéssel zártuk a helyi strandon.

HARMADIK NAP - VINTGAR-SZURDOK

Bledtől 4 km-re található a szurdokvölgy, amelyet a Radovna folyó vájt ki. Picit több, mint 1.5 km hosszú szurdok két, szinte függőleges sziklafal közé ékelődött. Aki járt már a Rám-szakadékban és szerette, annak biztosan ez is elnyeri tetszését. Félnivalóra semmi ok, hiszen itt nem kell létrákon és sziklafalakon mászni, mivel fából épített járda vezet végig. Azon kívül, hogy ezen a ködös-párás helyen már a víz színe is ámulatba ejtő, nem szabad elmennünk két főbb látványosság mellett sem. Az egyik a bohinji vasútvonal kőhídja, amely kb. 33 méter magasan halad el a szurdok felett, a másik pedig a gát, ahonnan egy kisebb vízerőműhöz halad tovább.

Mivel az egész szurdok 2.5-3 óra alatt bőven bejárható oda-vissza, így délutánra akad még program, ha az aktív pihenést választjuk. Bár mi nem próbáltuk, de különösen népszerű sport itt a rafting. Aki nem ilyen bevállalós, annak pedig a bledi bobpályát ajánljuk.

A Júliai-Alpok tehát egész évben tartogat meglepetéseket - tavasztól őszig a kirándulóknak, télen pedig a síelőknek. Szlovénia vár egész évben!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kövess minket Facebookon is!